Hvad har vi støttet?

Udbudsfremme

Plantefonden har siden 2023 bidraget til, at der i Danmark produceres plantefødevarer, der er attraktive for både forbrugere og industri under hensyntagen til miljø- og klima.

Plantefonden støtter udbudsfremme

Plantefonden har siden 2023 bidraget til, at der i Danmark produceres plantefødevarer, der er attraktive for både forbrugere og industri under hensyntagen til miljø- og klima.

Nogle af de store udfordringer på udbudssiden består i at sikre tilstrækkelig viden, den rette kvalitet, tilgængelighed og en større volumen i produktionen og udviklingen af danske plantefødevarer. Derfor arbejder Plantefonden målrettet på at fremme udbuddet af plantebaserede fødevarer.

Der skabes stadig flere nye produkter og eksperimenteres med dyrkningsmetoder i jord og akvakultur, indførsel af nye og genindførsel af historiske sorter, ligesom der arbejdes med nye former for forarbejdning, så nye typer plantefødevarer kan imødekomme forbrugernes behov.

Her kan f.eks. smag eller viden om den ideelle ernæringsmæssige sammensætning i et forarbejdet produkt, eller om hvorvidt en råvare egner sig til humant konsum være en udfordring.

Vi skal blive bedre til at sikre, at det der produceres og afsættes, også er det, der fungerer for forbruger, samfund og miljø på både kort og langt sigt. Derfor arbejder Plantefonden med:

Innovation og samarbejde

Innovationen skal tage højde for både menneskers og naturens sundhed, men også en hel række andre ting som f.eks. anvendelsesmuligheder og tilgængelighed. De komplekse krav kalder på helhedsorienterede løsninger, hvor parter der supplerer hinandens viden arbejder sammen fra projektidé til forbruger.

Det samarbejde er også afgørende for succesfulde produktlanceringer. Det er vigtigt, at nye produkter er gennemtestet for bl.a. kvalitet, sundhed, lødighed og forbrugeraccept, før de kommer på markedet. Produktlanceringer, der giver anledning til negative madoplevelser, kan have negativ effekt på indsatsen for at gøre danske plantefødevarer mere attraktive.

Transparens

Et andet vigtigt element er gennemsigtighed. Vi har brug for at vide, hvad vores mad er lavet af, hvor den kommer fra, og hvilke produktionsmetoder der er blevet anvendt. Derfor er f.eks. sporbarhed noget producenter af plantefødevarer skal forholde sig til.

Det gælder produkters sporbarhed i den direkte forbrugerkommunikation og i forhold til viden og dataopsamling om fødevarekvalitet og oprindelse gennem hele værdikæden.

Skalering

Et sidste opmærksomhedspunkt er skalering og effekt. Hvis den danske produktion af plantefødevarer skal bidrage mærkbart til de politiske målsætninger om bl.a. klimareduktioner, så kræver det, at vi kommer op i en meget større volumen, end det er tilfældet for produktionen i dag.

Derfor vil fonden støtte op om tiltag, der bidrager til at øge den samlede volumen af råvarer til plantefødevareproduktionen, hvad enten de dyrkes til lands eller til vands.

Strategi

Se mere om, hvordan vi støtter udbudsfremme i Plantefondens strategi

Hent Plantefondens strategi

  • Projekteksempel

    Lupiner – de nye bælgfrugter i klassen

    Projektets formål er at bringe lupiner med på paletten af danske bælgfrugter i danske køkkener og som ingrediens i fødevareproduktionen. Lupin er en sund fødevare, som dog også indeholder problematiske, kemiske forbindelser som alkaloider og allergener. Derfor vil projektet afdække lupinernes fordele og ulemper til bunds, så de kan inddrages i kosten på et trygt grundlag. På dyrkningssiden skal lupiner bidrage til diversitet i dyrkningen af danske økologiske bælgfrugter.

    Projektpartnere

    Innovationscenter for økologisk landbrug P/S, Nordic Seed A/S, København Universitet, Good Food to Go

    Tilsagn

    4.913.904 kr.

  • Projekteksempel

    Craveable Fungi Futures

    Projektets formål er at udvikle en række nye plantebaserede kødtyper med basis i en dybere forståelse af danske råvarers egenskaber såvel som fermenteringsprocessen. Projektet vil udvikle en database over lokale råvarer, der anvendes til at opbygge en platform af svampefermenter. Hertil udvikles en prototype med smag-, udseende og tekstur som kylling. Projektets indsats skal bidrage til at overvinde forbrugerens forbehold mod at vælge plantebaserede alternativer.

    Projektpartnere

    MATR Foods, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet

    Tilsagn

    6.032.521 kr.

  • Projekteksempel

    Udviklingsforløb for producenter af plantebaserede fødevarer – planteVÆKST

    Projektets formål er at hjælpe små- og mellemstore producenter af plantebaserede produkter, gennem hele udviklingsprocessen, til at komme i mål med fuldskalaproduktion. Det vil projektet gøre ved at give deltagende SMV´er et skræddersyet udviklingsforløb med fokus på de områder, hvor den enkelte virksomhed har behov for support – f.eks. udvikling af produktion, optimering af smag, emballering eller test af produktets salgbarhed og forbrugeraccept.

    Hovedansøger

    Teknologisk Institut

    Tilsagn

    8.580.111 kr.