Fremtidens supermarked

2024

Vi skal hjælpe forbrugerne med at træffe de grønne valg, og det gør vi ved fortsat at inspirere detailhandlen, give dem nye idéer og viden, der kan inspirere til nye tiltag.

Projektet stimulerer konkurrencen imellem detailkæderne gennem Danmarks mest omfattende årlige benchmarking af detailkædernes plantebaserede udbud og salgspraksisser, baseret på over 120 parametre.

Denne benchmarking og rådgivning på baggrund af dette skaber incitament for et bredere sortiment (også økologisk), bedre placering af produkterne og lavere priser på de plantebaserede fødevarer. Projektet inkluderer Danmarks mest dybdegående analyse af de forbrugersegmenter, som driver størstedelen af afsætningen - baseret på 3.500 besvarelser af over 200 spørgsmål.

Projektet skaber desuden en større længerevarende strategisk påvirkning af detailhandlen i forhold til at fremme samarbejde, ansvarlighed og skabelsen af fremtidens supermarked. Projektlederen sparrer løbende med Økologisk Landsforenings markedschef for detail.

Abonnér

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få de seneste nyheder tilsendt direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev

Fakta om projektet

Projekttitel

Fremtidens supermarked

Projektdeltagere

Dansk Vegetarisk Forening

Projektperiode

Januar 2025 til december 2026

Bevilget beløb

995.692,00 kroner

Indsatsområde

Projektet vil øge danskernes private forbrug af plantefødevarer