Kampagne: Gør der let at spise bælgfrugter (Gør det let)

2023

Projektet vil, med fokus på børnefamilier, inspirere danskerne til at tage de første skridt på vejen mod flere bælgfrugter på tallerkenen gennem en omfattende kampagne, der udrulles i samarbejde med Salling Group, Coop, Nemlig.com, MENU og REMA 1000.

Omstillingen til en mere planterig kost kræver store adfærdsændringer, særligt hvis vi skal følge kostrådene og øge indtaget fra de nuværende 5g til de anbefalede 100g bælgfrugter om dagen.

Undersøgelser viser, at mange gerne vil spise mere bæredygtigt. 23% vil gerne spise flere bælgfrugter af hensyn til klimaet, men der er fortsat kød i fem af ugens aftensmåltider og kun bælgfrugter i et. Barriererne er fx madkultur, vaner, smag, manglende kompetencer og dårlige erfaringer. Ønsket om at spise mere planterigt udfordres af konkurrerende hensyn i indkøbssituationen.

En omstilling kræver, at det opleves let og attraktivt at ændre vaner, både i køkkenet og i supermarkedet. Forandringer mod en mere planterig kost er indtil videre primært sket blandt de mest madinteresserede. Den brede befolknings madvaner har flyttet sig mindre. Der er behov for en målrettet og langsigtet kampagneindsats rettet mod de mange danskere, der mangler overskud og kompetencer til at ændre adfærd. På baggrund af erfaringer fra tidligere forbrugerkampagner vurderer FBRT, at effekten vil øges betydeligt gennem samarbejde med detailhandlen, så forbrugernes motivation kan omsættes til handling i indkøbssituationen.

Abonnér

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få de seneste nyheder tilsendt direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev

Fakta om projektet

Projekttitel

Kampagne: Gør der let at spise bælgfrugter (Gør det let)

Projektdeltagere

Forbrugerrådet Tænk

Projektperiode

Januar 2024 til august 2025

Bevilget beløb

3.590.375,00 kr.

Indsatsområde

Projektet vil øge danskernes private forbrug af plantefødevarer.